Sea-Safe ISO 9650-1 groep A Reddingsvlotten
De ISO 9650 norm betreft nieuwe internationale regelgeving welke in 2005 van kracht is geworden. ISO 9650 stelt formele eisen aan reddingsvlotten aan boord van pleziervaartuigen tot 24 meter (zie ook onderaan deze pagina waarin verklaard wordt wat de verschillen zijn tussen, ISO, ISAF en ORC). In Nederland worden geen eisen gesteld. In andere landen zoals Frankrijk en de landen om de Middellandse zee wel.
Gaat u dus naar één van deze landen, zorg er dan voor dat u tenminste een ISO-9650 vlot aan boord heeft.Sea-safe reddingsvlotten voldoen aan deze norm en zijn gecertificeerd door de Germanische Lloyd en Bureau Veritas.
Iedere 3 jaar dienen de vlotten gekeurd te worden.De vlotten hebben 9 jaar garantie. De totale levensduur van een Sea-Safe vlot is minimaal 12 jaar. Ongeacht het gebruik in welke regio van de wereld dan ook. De vlotten zijn gemaakt van een zware kwaliteit natuurrubber, ook wel chloorrubber of PC genoemd. (dus geen PVC).
Zelfoprichtend reddingsvlot
Deze zelfoprichtende reddingsvlotten zijn ontworpen voor zeereizen waar zware omstandigheden tot de mogelijkheden behoren. De zelfoprichtende Sea-Safe reddingsvlotten zijn allen van het type “off-shore” en geschikt voor oceaan gebruik. Het vlot is uitgevoerd met 4 grote drijfankers annex anti-kapseis zakken en een tent van fel gekleurd doek. Deze is voorzien van reflectie strepen, een deur met een 2-weg ritssluiting, zowel binnen als buiten een grabline en uiteraard een trap. Het vlot is uitgerust met 4 ventielen welke eventuele lekkage beperkt tot max. 1 segment. Alle Sea-Safe reddingsvlotten zijn opgebouwd uit 4 segmenten. De uiterst betrouwbare Sea-Safe reddingsvlotten worden geleverd in een stevige container (van polyester!) of tas.
De reddingsvlotten hebben allen het ISO 9650-1 groep A keurmerk. Dit betekent o.a. dat het vlot gebruikt kan worden in een temperatuurbereik van -15 graden tot + 65 graden Celsius. Hiertoe is het reddingsvlot uitgerust met een isolerende bodem welke voorzien is van een isolatie matras. Dit geeft een zeer hoge isolatiewaarde. Alle geleverde reddingsvlotten zijn van het zelfoprichtende type. De unieke boogconstructie in combinatie met dwarsverband wordt ondersteund wordt door een paal in het midden van het vlot.
Alleen zelfoprichtende reddingsvlotten
Bomarine verkoopt alleen reddingsvlotten welke zelfoprichtend zijn. Wij zijn namelijk van mening dat het prijsverschil tussen een gewoon vlot en een zelfoprichtend vlot zo gering is, dat het een logische keuze is om voor een zelfoprichtend vlot te kiezen.
+24 of -24 uur?
Sea-Safe reddingsvlotten zijn verkrijgbaar in uitvoeringen voor minder of meer dan 24 uur (+24H).
De +24H uitrusting wordt alleen geleverd in losse grabbag. Hierdoor is het reddingsvlot zelf aanmerkelijk lichter omdat er geen water in het vlot is opgenomen. Dit is een groot voordeel.
De te bestellen uitvoering is afhankelijk van de verwachte tijdsduur die u verwacht voordat u gered zullen worden. Zo is redding op de Noordzee binnen 24 uur meestal geen probleem en is de +24 uurs uitbreiding overbodig. Gaat u echter de oceaan op, of verder weg, dan is een 24 uurs pakket sterk het overwegen waard.
De standaard uitrusting van een ISO-9650-1 groep A vlot is:
- 1 Hoosvat
- 2 sponzen
- 2 peddels
- Fluit
- 1 Waterdichte zaklantaarn met batterijen
- Seinspiegel
- 1 set Anti-zeeziekte tabletten
- 1 set Zeeziekte zak
- 3 handsignalen rood
- 2 parachute rockets rood
- 1 reparatieset
- 1 handpomp
Container
Type | l x b x h | Gewicht |
---|---|---|
4 personen | 765 x 525 x 320 | 35 kg |
6 personen | 765 x 545 x 330 | 45 kg |
8 personen | 815 x 565 x 350 | 49 kg |
10 personen | 915 x 565 x 350 | 52 kg |
12 personen | 915 x 565 x 350 | 61 kg |
Tas
Type | l x doorsnede | Gewicht |
---|---|---|
4 personen | 710 x 410 | 29 kg |
6 personen | 760 x 430 | 36 kg |
8 personen | 760 x 430 | 41 kg |
10 personen | 860 x 440 | 43 kg |
12 personen | 860 x 440 | 51 kg |
Welk vlot en voor hoeveel personen?
Bij de keuze van een vlot is het van belang dat u zich realiseert met hoeveel personen u maximaal groot water op gaat. De definitie van groot water bepaalt u natuurlijk zelf. Toch is het van belang daar goed over na te denken. Is het IJselmeer groot water? Kunt u op het IJselmeer altijd naar de kant zwemmen of gaat u er vanuit dat hulp altijd dichtbij is? Vaart u wel eens in het donker? Bedenk dat u als schipper altijd verantwoordelijk bent voor uw bemanning. Zorg daarom dat u een vlot aanboord hebt dat overeenkomt met het aantal bemanningsleden. U als schipper/eigenaar bent daar volledig verantwoordelijk voor! Een 4 persoonsvlot terwijl u regelmatig met 6 personen vaart? Denk ook aan mogelijke schadeclaims van de nabestaanden van de bemanningsleden waarvoor geen plaats meer was in het reddingsvlot. Bent u als schipper nalatig geweest of niet. Wat denkt u?
Verzending door heel Europa
Bomarine verzendt reddingsvlotten door heel Europa. De kosten binnen Nederland bedragen 50 Euro. Bij verzending naar bijvoorbeeld Griekenland of Spanje liggen de kosten tussen de 200 en 250 Euro.