RescueMe EPIRB1
RescueMe EPIRB1 is een zeer compact noodbaken (Emergency Position Indicating Radio Beacon) met GPS ontvanger en weegt slechts 422g. Hierdoor kan de EPIRB1 gemakkelijk in een ‘grab-bag’ opgeborgen of aan boord geplaatst worden. De RescueMe EPIRB1 is een klasse 2 GPS EPIRB voorzien van een batterij met een levensduur van 10 jaar die noodsignaal en plaatsbepaling blijft zenden gedurende 48 uur na activering.
Het noodsignaal
Activering van het noodsignaal gebeurt automatisch, zodra de EPIRB1 onder water raakt of handmatig wordt geactiveerd. De RescueME EPIRB1 communiceert vervolgens de positie van het schip of reddingsvlot in nood op drie manieren:
- Via het Cospas-Sarsat satellietsysteem wordt onmiddellijk alarm geslagen bij de Kustwacht.
- Door de ingebouwde 66-kanaals GPS, is de positie van de noodsituatie vrijwel direct bekend, zodat redding snel ter plaatse kan zijn.
- Het uitgezonden signaal op de 121.5MHz frequentie fungeert als baken voor de zoek- en reddingsdiensten in de directe omgeving.
Door de twee aanwezige stroboscopen wordt de vindbaarheid verder gemaximaliseerd.
Ocean Signal
Ocean Signal staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en innovatieve oplossingen voor de beroepsvaart, visserij en pleziervaart. Ocean Signal is een specialist in veiligheid op zee. De kwaliteit, lange levensduur en nauwkeurige plaatsbepaling voor zoek- en reddingsdiensten, maakt de Rescue Me EPIRB1 een onmisbaar hulpmiddel voor de algemene veiligheid aan boord.
User manual EPIRB1
Het Cospas – Sarsat communicatie netwerk
COSPAS-SARSAT is een internationaal op satellieten gebaseerd systeem voor opsporing en redding (Search & Rescue) overal ter wereld. Het systeem is opgezet door de V.S., Rusland, Canada en Frankrijk.Met behulp van satellieten wordt het noodsignaal van een noodbaken opgepikt. Dit signaal wordt vervolgens doorgegeven aan de reddingsauthoriteiten ter plaatse, zodat een reddingsactie kan worden opgestart. COSPAS (COsmicheskaya Sisteyama Poiska Avariynich Sudov) is een Russisch acronym voor Space System for Search of Distress Vessels en SARSAT staat voor Search And Rescue Satellite-Aided Tracking. Het noodsignaal bevat een identificatie. Voor de scheepvaart is dit het unieke MMSI-nummer. Omdat deze nummers bekend moeten zijn bij de reddingsauthoriteiten is het noodzakelijk (en verplicht) om het noodbaken te laten registreren. In Nederland wordt dit verzorgd door het Agentschap Telecom.
Moderne noodbakens maken gebruik van de 406-406,1 MHz band. Er bestaan echter ook nog oudere EPIRBs en ELTs die gebruik maken van 121,5 MHz of 243 MHz. Deze noodbakens waren oorspronkelijk ontwikkeld om door een overvliegend commercieel of militair vliegtuig te worden gedetecteerd. De COSPAS-SARSAT satellieten kunnen deze frequenties ook detecteren, maar de detectie is op deze frequenties niet zo goed als op de 406 MHz. De noodbakens die werken in de 406 MHz band (12 W) zenden ook op een laag vermogen een signaal uit op de 121,5 MHz (40 mW). Dit ‘homing’-signaal wordt door de S&R, om het baken ter plekke te localiseren.
De satellieten bewegen zich in een baan rond de aarde, waarbij ze een ‘rondje aarde’ voltooien in respectievelijk 100 minuten (SARSAT) of 105 minuten (COSPAS). In de praktijk betekent dit dat er, na afgifte van het noodsignaal, binnen een uur een satelliet boven het noodbaken langskomt waarna deze de positie oppikt” en doorgeeft. De accuratesse waarmee uw positie kan worden bepaald zonder GPS ontvanger, is echter niet zo groot en ligt in de orde grootte van 2 – 5 km. Op open zee, met alle mogelijke weersomstandigheden van dien, kan dit veel extra zoektijd betekenen.
Met de RescueMe EPIRB1, met ingebouwde ontvanger, is de GPS-locatie direct bekend tot op 10m. nauwkeurig!